Gå til hovedinnhold

El- og vannsjekk – en investering i trygghet

Brann, vannlekkasjer og tekniske feil utgjør noen av de største risikoene for borettslag og sameier. Derfor anbefaler Nobl alle boligselskap å gjennomføre jevnlige el- og vannsjekker. Dette er enkle tiltak som kan forebygge store skader og samtidig gi rabatt på forsikringspremien.

Hva er el- og vannsjekk?

El-sjekk er en visuell og teknisk kontroll av det elektriske anlegget i den enkelte bolig og eventuelle fellesanlegg. Den gjennomføres av en autorisert elektriker og inkluderer blant annet:

  • Kontroll av sikringsskap og jordfeilbrytere
  • Vurdering av varmeutvikling og isolasjon
  • Sjekk av skjøteledninger, røykvarslere og brannslukningsutstyr
  • Enkle utbedringer underveis

    Vannsjekken utføres av rørlegger og omfatter:

  • Kontroll av rør, sluk og tilkoblinger
  • Vurdering av varmtvannsberedere og stoppekraner
  • Råd om vedlikehold og utskiftning
  • Enkle justeringer på stedet

Nobl har et samarbeid med Haneseth AS som gir boligselskapene gode rabatter både på el- og vannsjekk.


Les mer om vann- og elskjekk hos Haneseth

Hos Haneseth kan du også inngå avtale om å få gjennomført alle lovpålagte kontroller gjennom avtalen Trygg+Nobl.


Les mer om Trygg+Nobl

 

Slik gjennomføres kontrollen

Informasjon til beboerne
Styret informerer beboerne i forkant om tidspunkt og hva de må gjøre klart (f.eks. rydde rundt sikringsskap og sluk). Det varsles både skriftlig og gjerne på e-post.

Befaring og dokumentasjon
Hver bolig får besøk. Det brukes et fast kontrollskjema hvor eventuelle feil/mangler noteres. Både styret, Nobl og forsikringsselskapet får kopi av rapporten.

Oppfølging og utbedring
Små feil rettes gjerne på stedet. Større avvik prises og utbedres etter avtale. Styret er ansvarlig for fellesinstallasjoner, mens beboer må rette feil på eget anlegg.

Premierabatt
Når avvik er utbedret og attestert, sendes skjemaene inn. Boligselskapet får da rabatt på forsikringspremien i fire år. For å beholde rabatten må ny sjekk gjennomføres før utløp.

Hvorfor bør styret gjennomføre el- og vannsjekk?

  • Forebygger brann og vannskader
  • Reduserer risiko og forsikringskostnader
  • Gir styret dokumentert oversikt over tilstanden
  • Gjør det enklere å planlegge vedlikehold og utskiftninger
  • Trygger både beboere og styrets ansvar

Relatert innhold

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer om dette under våre personvernvilkår. Ved å klikke på "Godta", samtykker du i bruken av slike teknologier.