Åpenhetsloven har til hensikt å redusere risiko for brudd på menneskerettigheter, sikre anstendige arbeidsforhold, og sikre allmenheten informasjon. Loven pålegger Boligbyggelaget Nobl en informasjonsplikt og en plikt til å gjennomføre aktsomhetsvurderinger. I henhold til §5 i loven skal redegjørelsen oppdateres hvert år. Dette dokumentet er vår oppdaterte redegjørelse for perioden 1. januar til 31. desember 2023.
Nobls arbeid for å sikre grunnleggende menneskerettigheter og anstendig arbeid er en del av den overordnede bærekraftsstrategien til Nobl. Sosial bærekraft sammen med våre etiske retningslinjer setter høye krav til oss selv og våre leverandører. FN’s Bærekraftsmål nr. 8 Anstendig arbeid og økonomisk vekst er en av de bærekraftsmål vi ønsker å prioritere i vårt arbeid.
I 2023 startet vi en prosess med kartlegging av våre leverandører med tanke på de risikoområdene åpenhetsloven omfatter. Prosessen med å utføre aktsomhetsvurderinger er i tråd med OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper og FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter. Dette innebærer å forankre ansvar, identifisere, prioritere og håndtere brudd på menneskerettigheter, samt risiko for dette, både i egen virksomhet og leverandørkjeden.
Hvordan jobber Boligbyggelaget Nobl med disse trinnene:
1. Forankre ansvarlighet i virksomhetens retningslinjer
Styret i Boligbyggelaget Nobl har vedtatt å forankre ansvarlighet som en del av virksomhetens retningslinjer. Av vedtaket følger at konsernstab har ansvaret for koordinering, rådgiving, rapportering og kommunikasjon i forbindelse med aktsomhetsvurderinger som skal gjøres, samt utarbeide og offentliggjøre den årlige redegjørelsen. Nobls innkjøpspolitikk fungerer som en retningslinje for ansvarlighet. Denne er tydelig på vårt samfunnsoppdrag og vi stiller strenge krav til at våre leverandører skal oppfylle etiske krav som baserer seg på menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter, miljø og forretningspraksis.
2. Virksomheten
Boligbyggelaget Nobl er en medlemseid organisasjon med 19.355 medlemmer som operer fra Andøya i nord til Sandnessjøen i sør. Vårt viktigste samfunnsoppdrag er å bygge og forvalte boliger. Dette gjør vi gjennom å tilby økonomiske-, tekniske- og juridiske tjenester til boligselskap samt bidrar til å bygge boliger til våre medlemmer. Vi er 40 medarbeidere pr 30.04.24, som er fordelt på våre to kontorer i Bodø og Svolvær. Nobl har 4 datterselskap og er i tillegg medeier i to tilknyttede selskaper der selskapet har eierskap sammen med andre utbyggere. Datterselskap og tilknyttede selskap er etablert for å være utbygger av boligselskaper og har ingen ansatte. Konsernet har en omsetning på 65,3 mill og en egenkapital på 230,9 mill pr 31.12.23
I perioden fra første redegjørelse datert 14.03.23 og til nå har det ikke vært noen endringer i tjenestene vi tilbyr, eller markedene vi tilbyr tjenestene våre i. Vi er i en samspillsfase med en ny entreprenør til et boligprosjekt. Ellers har det ikke vært noen skifter i leverandørkjeden.
3. Kartlegging og risiko
Overordnet analyse
Overordnet vurderer vi det slik at Nobl operer i en bransje og på lokasjoner der det i hovedsak er lav risiko for brudd på menneskerettighetene og anstendige arbeidsforhold. Der vi har identifisert at det er størst risiko, er i forbindelse med bygging av boliger, hvor Nobl er byggherre og selger av boligene i ferdigstilte bygget. Denne delen av vår leverandørkjede vil derfor bli prioritert med tanke på tiltak og oppfølging da det er her vi vurderer at vi kan ha størst påvirkningskraft. Overordnet består innkjøpene ved bygging av boliger av avtaler med totalentreprenører (totalentreprisekontrakter) og konsulenter/rådgivere.
Kartlegging, vurdering og prioritering
I perioden har vi innhentet opplysninger fra to av våre leverandører innen bygge bransjen. En leverandør som er totalentreprenør i et pågående boligprosjekt i Bodø sentrum med oppstart høst 2023 og en leverandør der vi er i en samspillsfase til et nytt boligprosjekt på Tverlandet i Bodø. Dette er for øvrig de to eneste byggeprosjektene der vi er kommet så langt som avtale/samspill med leverandør slik at dette utvalget utgjør 100% av leverandørene.
Innkjøp fra konsulenter/rådgivere til byggeprosjektene er ikke med i vårt utvalg ut fra en vurdering om at slike leverandører har lav risiko for brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
Vi har sendt ut et spørreskjema om relevante forhold som har betydning for vår risikovurdering og for å kartlegge om leverandører gjennomfører egne aktsomhetsvurderinger som også dekker deres underleverandører. Vi har fått svar fra en av leverandørene og har i tillegg brukt leverandørenes egne aktsomhetsvurderinger og redegjørelser som ligger på nettsidene til det videre arbeidet med funn og tiltak. Begge leverandørene er selv underlagt åpenhetsloven.
4. Funn
Basert på informasjon fra kartleggingen av leverandører til byggeprosjekter har vi ikke avdekket noen faktiske negative konsekvenser eller vesentlige risiko for negative konsekvenser for menneskerettigheter eller anstendige arbeidsforhold.
Generelt ser vi imidlertid at det lenger ned i leverandørkjeden kan være risiko forbundet med materialer, produkter og arbeidskraft i bygge bransjen. Utfordringen pr i dag er at dette er andre året for alle virksomheter til å rapportere i henhold til åpenhetsloven og de leverandører vi samarbeider med er ikke kommet langt nok i sitt arbeid med åpenhetsloven til å rapportere på funn nedover i egen leverandørkjede.
Vi vil innhente informasjon fra begge disse leverandørene på nytt etter at de har publisert oppdatert redegjørelse pr 30.06.24.
5. Tiltak mot negative konsekvenser
Innkjøpspolitikk
For å forhindre negative påvirkninger er tydelige retningslinjer og forpliktelser mellom Boligbyggelaget Nobl og leverandører et viktig virkemiddel. For å sikre en ansvarlig og bærekraftig leverandørkjede er følgende tiltak iverksatt:
a. Alle produkter som kjøpes inn i virksomheten skal vurderes ut fra den interne innkjøpsveilederen som retter en rekke krav til produktet. Dette innebærer en behovsavklaring, leverandør- og produktvurdering.
b. Alle leverandører skal akseptere og signere konsernets etiske standard for leverandører. Denne standarden inkluderer krav til arbeidsforhold, menneskerettigheter og miljø.
Pr april 2024 har 15 av våre vesentligste leverandører signert på egenerklæringen av totalt 20 utsendte. Det følges opp og purres fortløpende på de som ikke har signert og det sendes ut erklæringer fortløpende til eventuelle nye leverandører.
Valg av entreprenører og innhold i avtaler
Som hovedregel skal Boligbyggelaget Nobl velge totalentreprenører som selv er underlagt åpenhetsloven til nyboligprosjekter.
Det skal innarbeides kontraktsbetingelser knyttet til menneskerettigheter, anstendige arbeidsforhold og miljø i nye kontrakter med entreprenører. Vi har startet med å innarbeide dette som et punkt i prosjektplanen og sjekklisten for nyboligprosjekt.
Annet
Vi vil som nevnt fortsette arbeidet med å innhente egenerklæringer fra våre leverandører samt innhente ny informasjon fra totalentreprenører etter at disse har publisert oppdaterte redegjørelser.
6. Oppfølging
Får vi indikasjoner på brudd på våre retningslinjer hos en bestemt leverandør eller dens underleverandører, eller hvis vi anser risikoen for å være høy, vil vi sette inn oppfølgingstiltak direkte overfør leverandøren og eventuelle underleverandører.
7. Kommunisere med interessenter
Åpenhetsloven gir allmenheten rett til å be om informasjon om hvordan Boligbyggelaget Nobl håndterer negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Ved ønske om slik informasjon kan det rettes en skriftlig forespørsel til nobl@nobl.no.
Vi vil som hovedregel besvare en skriftlig forespørsel innen tre uker fra mottak
8. Gjenoppretting/reparere skader
I de tilfeller hvor vi eventuelt kartlegger brudd på våre retningslinjer av vesentlig art vil vi kreve at leverandøren beskriver hvilke tiltak som skal gjennomføres for å utbedre bruddet. Vi vil følge opp saker som eventuelt krever erstatning eller gjenoppretting av skade.
Se styret i Nobl sin signerte redegjørelse for åpenhetsloven