Budsjettet er et sentralt styringsverktøy for styret, og danner grunnlaget for planlegging av drift, vedlikehold og økonomiske prioriteringer i året som kommer.
Kontroller tallene
Din forvaltningsrådgiver har i forkant gjort et grundig arbeid med å utarbeide budsjettforslaget. Det innebærer gjennomgang av regnskap, faktiske driftskostnader og utviklingen i priser og rentevilkår, samt en vurdering av vedtatte og planlagte tiltak i borettslaget eller sameiet. På bakgrunn av dette er det laget et budsjettforslag som skal gi et best mulig beslutningsgrunnlag for styret.
Vurder vedlikehold og serviceavtaler
Styret kjenner sine bygg og eiendommer best, og det er derfor viktig at dere vurderer behovet for vedlikehold grundig før budsjettet signeres. Der Nobl har utarbeidet en vedlikeholdsplan, ligger denne til grunn for vurderingen – men styret bør likevel gjøre en egen gjennomgang av planlagte tiltak og behov som eventuelt har oppstått siden forrige oppdatering.
Det samme gjelder serviceavtaler. Styret bør ta stilling til om eksisterende avtaler bør reforhandles, sies opp eller eventuelt suppleres med nye – slik at dere sikrer både riktig nivå på tjenester og et godt kostnadsbilde for boligselskapet fremover.
Frist for signering: 15. november
For at Nobl skal kunne planlegge driften for 2026, er det viktig at budsjettet er gjennomgått og signert av styret innen 15. november.
Signeringen gjøres digitalt av styreleder og ett styremedlem i portalen, under menyvalget Økonomi. Her finner du et underpunkt som heter Budsjett – klikk inn her og velg Signer.
Dersom styret har spørsmål til innholdet i budsjettet, eller ønsker å gjøre justeringer, anbefaler vi at dere tar kontakt med deres personlige forvaltningsrådgiver så snart som mulig.