Det sier Kristian Ross, styreleder i Sameiet Kirkegata 14 på Rognan, som sto ferdig våren 2018. Sameiet består av 13 leiligheter fordelt på tre etasjer og med næringsarealer i første etasje og ligger midt i smørøyet i Rognan sentrum. Kristian har sikret seg en av toppleilighetene i fjerde etasje, med det han selv omtaler som Rognans beste utsikt. Da han flyttet inn hadde han ikke sett for seg at han skulle bli styreleder for sameiet – og i alle fall ikke hvilken jobb det skulle bli. Han skulle jo bare kvitte seg med enebolig og få et enklere liv i leilighet.
Hjelp til oppstarten
– Jeg fikk vel nesten egentlig vervet kastet etter meg. Sameiet her består av mye eldre beboere og det var ingen andre som ville ha det. Noen måtte ta ansvar da leilighetene stod ferdig, minnes han.
Det ble ifølge Kristian en svært utfordrende start og de som utgjorde styret var helt blanke på hva de måtte gjøre for å få sameiet etablert i henhold til gjeldende lover og regler.
– Vi fikk på sett og vis bare overlatt bygget og så var det opp til oss å sette i gang og drifte sameiet. Ingen av oss visste hvordan vi skulle gå frem og heller ikke hvor vi skulle sette i gang.
Kristian kontaktet Nobl for å høre om de kunne hjelpe til.
– De visste jo alt, utbryter Kristian og kan minnes lettelsen da hjelpen kom slik at de kunne komme i gang.
Stor trygghet
Et midlertidig styre med Kristian ble etablert og boligsameiet stiftet. På første årsmøte skulle beboerne blant annet formelt velge styre og hvem som skulle forvalte boligsameiet. Det var innhentet priser fra ulike regnskapsbyrå og boligbyggelag, deriblant Nobl.
– Jeg var kjempenervøs for at flertallet skulle velge regnskapsbyrå og ikke Nobl, ettersom det var rimeligere å gå for et regnskapsbyrå. Vi argumenterte for den bistanden og kompetansen som Nobl har på boligforvaltning generelt, og heldigvis valgte flertallet Nobl. For meg som styreleder var det en stor trygghet. De hjalp oss med absolutt alt og det var aldri et spørsmål som var for dumt for rådgiveren vår. En slik hjelp kunne vi aldri fått av et regnskapsbyrå, sier han.
– Hvordan hadde det gått om du selv måtte gjøre jobben?
– Det hadde vært voldsomt, men helt ærlig så hadde det ikke gått. Det ville vært stor mangel på kunnskap og vi hadde bare endt opp med å gjøre masse feil.
Kompetanse samlet
Og det er ikke bare på rådgiving at Kristian og styret i Kirkegata har fått hjelp. Det har vært en del problemer med bygningen etter overtakelse. Blant annet har det ikke vært utstedt ferdigattest fra Saltdal kommune og det har ikke vært helt problemfritt med overtakelsen fra byggherren.
– Vi opplevde at når vi tok kontakt med kommunen for å få fortgang i saken med ferdigattest, skjedde det ingen ting. Men så koblet vi på Nobl Advokat og da ble det svart ut. Det samme gjelder med hjelp og rådgiving knyttet til det bygningsmessige. Det at Nobl har alle tjenestene samlet og tilgjengelig for oss, er et stort pluss. Og etter noen utfordrende år opplever jeg nå veldig god stemning i sameiet. Vi har fått ting på plass og beboerne er fornøyde. Det er godt for meg som styreleder å se.
Portalen – nyttig verktøy
I tillegg til den gode kontakten med rådgiverteamet i Nobl, setter Kristian pris på de enkle digitale løsningene han har tilgang på for å gjøre styrehverdagen så enkel som mulig. Han bruker Portalen til å betale regninger og lage budsjetter.
– Jeg liker Portalen, men må innrømme at jeg kunne brukt den mer. Der skal jeg bli flinkere, for jeg ser at det er et enkelt verktøy når du først gjør deg kjent med den, sier Kristian.