Gå til hovedinnhold

Mislighold og konflikthåndtering i boligselskapet

Hva gjør du dersom en beboer misligholder sine forpliktelser i sameiet eller borettslaget? Og hvordan kan du som styremedlem mekle i en konflikt? Dette og mye mer vil du få en gjennomgang av i kurset mislighold og konflikthåndtering i boligselskapet.

  • Sted: Lokasjon kommer
  • Dato: 16. november 2022

Vi liker ideen om et godt nabolag hvor alle beboere bidrar positivt til et godt bofelleskap. Men dessverre kan det også oppstå uenigheter som kan gå ut over bomiljøet og forholdet mellom beboerne. Det kan være en beboer som ikke holder orden eller støyer mer enn det som er akseptabelt i bofellesskapet. Noe som igjen skaper frustrasjon og kan utvikle seg til en konflikt. Konflikten kan både være mellom beboere eller mellom styret og beboere.

Uansett hvilken konflikt som oppstår, vil styret ofte bli involvert i slike saker. Slike konflikter kan oppleves ubehagelig å håndtere, men med de rette verktøyene kan du være en ressurs dersom det oppstår en konflikt hos dere. I dette kurset får du innsikt i muligheter og fremgangsmåte i misligholdsaker og hvordan du kan gå frem og håndtere en konflikt.

Nobl setter opp to kurs om dette temaet i henholdsvis Bodø og Svolvær. Lokasjon for kursene vil komme på et senere tidspunkt.

Påmelding Bodø 16. november klokken 18.00

Påmelding Svolvær 17. november klokken 18.00

Pris: 800 kroner per deltaker for kurset både i Bodø og Svolvær.

Kurset er delt inn to bolker hvor vi blant annet vil snakke om følgende tema.

Del 1: Ulike former for mislighold  

  • Vedlikehold: Hvem har ansvaret for vedlikeholdet?
  • Manglende vedlikehold som mislighold
  • Styrets adgang til andels-/seksjonseierbolig for å gjennomføre vedlikehold
  • Bruksoverlating: Når er det adgang til bruksoverlating – regler
  • Brudd på reglene som mislighold
  • Andre typer mislighold: Bråk, sjenerende oppførsel, lukt

Del 2: Hvordan styret følger opp mislighold

  • Hvordan bør styret følge opp klager fra andre beboere?
  • Ulike former for oppfølging: dialog, klage/pålegg, advarsel, advarsel om salgspålegg og salgspålegg
  • Generelle tips til håndtering av konflikt i boligselskapet – både blant beboere og styret.

Relatert innhold

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer om dette under våre personvernvilkår. Ved å klikke på "Godta", samtykker du i bruken av slike teknologier.