Vi liker ideen om et godt nabolag hvor alle beboere bidrar positivt til et godt bofelleskap. Men dessverre kan det også oppstå uenigheter som kan gå ut over bomiljøet og forholdet mellom beboerne. Det kan være en beboer som ikke holder orden eller støyer mer enn det som er akseptabelt i bofellesskapet. Noe som igjen skaper frustrasjon og kan utvikle seg til en konflikt. Konflikten kan både være mellom beboere eller mellom styret og beboere.
Uansett hvilken konflikt som oppstår, vil styret ofte bli involvert i slike saker. Slike konflikter kan oppleves ubehagelig å håndtere, men med de rette verktøyene kan du være en ressurs dersom det oppstår en konflikt hos dere. I dette kurset får du innsikt i muligheter og fremgangsmåte i misligholdsaker og hvordan du kan gå frem og håndtere en konflikt.
I kurset håndtering av mislighold og klagesaker i boligselskapet vil vi gjennomgå hvordan klagesaker burde behandles, hva som er mislighold, med en gjennomgang av de vanligste formene for mislighold, og hvordan styret kan følge opp misligholdssaker. Vi vil også i kurset se på dette med konflikthåndtering, og om det er mulig å være i forkant av en konflikt.
Kurset er delt inn to bolker hvor vi blant annet vil snakke om følgende tema.
Del 1: Behandling av klagesaker
- Klagegrunnlag
- Hva en klage bør inneholde
- Hva styret bør gjøre når de mottar en klage
Del 2: Ulike former for mislighold
- Hva er et mislighold
- Manglende betaling av felleskostnader
- Brudd på reglene om bruksoverlating
- Brudd på vedlikeholdsplikten
- Sjenerende og plagsom oppførsel
- Ulovlig husdyrhold
- Styrets muligheter og ansvar for oppføring av mislighold