Uansett om det er et lite eller stort prosjekt boligselskapet skal igjennom krever det mye tid og arbeid både i planleggingen og gjennomføring både med å kartlegge hva som skal gjøres, hvordan det bør gjøre og hvem som skal gjøre det. Og ikke minst, til hvilken pris. Mange kan oppleve en slik jobb som et stort ansvar, all den tid det er beboernes midler man skal bruke. Vi gir deg her ti grunner til at du bør vurdere å bruke en nøytral prosjektleder fra Nobl.
1. Vedlikeholdsplan fra Nobl Prosjekt
Første bud for alle boligselskaper er at de bør ha på plass en vedlikeholdsplan. En slik plan setter styret opp sammen med en prosjektleder fra Nobl, hvor dere går igjennom alle bygningsmassene og ser på behovet for fremtidig vedlikehold sammen. På denne måten kan dere planlegge vedlikeholdet fortløpende og sette av penger til hvert enkelt prosjekt.
2. Vi ser helheten
Når et veldikeholsbehov melder seg, for eksempel ved bytte av bordkledning, vil en prosjektleder raskt kunne se om det er fornuftig å vurdere om for eksempel også isolasjon bør byttes.
3. Fremtidige krav
Våre prosjektledere er opptatt av at fremtidige krav fra myndighetene knyttet til blant annet energieffektivisering, er noe vi råder boligselskapene til å ta med i alle vedlikeholdsprosjekter. Det er jo dumt å isolere og legge bordkledning nå til en litt rimeligere penge, for så å måtte gjøre det på nytt igjen om ti år fordi regelverket krever en annen type isolasjon.
4. Vi forhandler på vegne av boligselskapet
I alle typer prosjekter, små eller store, vil en prosjektleder gjøre jobben med å hente inn priser fra ulike leverandører. For et styre kan det være vanskelig å skille leverandørene fra hverandre og vite om tilbudene dere mottar svarer godt på oppgaven. Vi er en uavhengig part som er opptatt av å gi ditt boligselskap den beste kvaliteten til lavest mulig pris. Ettersom vi kjenner markedet godt, vet vi også hvor det finnes muligheter for forhandlinger. Vi har flere eksempler hvor boligselskaper har spart flere hundre tusen på å la Nobl Prosjekt forhandle pris.
5. Vi tar oss av papirmølla
I mange prosjekter må det også søkes og innhentes tillatelser fra myndighetene. Det kan også være juridiske vurderinger underveis. Nobl har all kompetanse samlet og gjør hele jobben for dere.
6. Støtteordninger
Det finnes gode støtteordninger boligselskapene kan søke om midler til, spesielt med tanke på energieffektiviserende tiltak. Våre prosjektledere kjenner godt til støtteordningene og kan hjelpe boligselskapet med å søke.
7. Vi følger prosjektet fra start til mål
Under gjennomføringen av prosjektet vil vi kontinuerlig følge opp leverandørene og påse at leveransen er i henhold til avtalen, både det byggetekniske og det økonomiske.
8. Sikkerhet, helse og arbeidsmiljø i byggeprosessen
Når boligselskapet skal igangsette et byggeprosjekt vil forskrift om sikkerhet, helse og arbeidsmiljø (SHA) på byggeplasser tre i kraft og utgjøre et stort ansvar for styret – som er å anse som byggherre. Blant annet for å forebygge skader og ulykker under byggeprosessen. Vi påser at prosjektet er i henhold til SHA-kravene og gjennomfører vernerunder på byggeplassen.
9. Overtakelse
Ved prosjektslutt gjennomfører vi en overtagelse med styret og entreprenør, og sikrer at arbeidet er i henhold til avtale og at alle er fornøyde med resultatet av prosjektet.
10. Reklamasjoner
Skulle det oppstå reklamasjoner i etterkant av arbeidet, er det ikke alltid like enkelt å nå frem hos leverandør. Våre prosjektledere vil sammen med våre advokater ta jobben på vegne av boligselskapet.