Å ha to godkjennere av faktura er blitt vanlig praksis i mange organisasjoner og bidrar til mer økonomisk kontroll, ansvarlighet og svindelforebygging. Nobl gjennomfører derfor denne ordningen i boligselskapene og det er mange fordeler med et ekstra kontrollpunkt ved behandling av faktura som også sikrer dere i styret bedre.
· Ingen enkeltperson har full kontroll over hele betalingsprosessen, noe som reduserer risikoen for feil eller forsettlig mishandling.
· Boligselskapene får også bedre internkontroll, hvor det er enklere å fange opp feil, uredelige aktiviteter eller avvik som kan forbli ubemerket av en enkelt person.
· To godkjennere gjør det mer utfordrende for uredelige aktiviteter. Hvis en person prøver å manipulere betalingsprosessen, gir tilstedeværelsen av en annen godkjenner et ekstra kontrollpunkt for å oppdage og forhindre slike aktiviteter.
· Feil kan skje i økonomiske prosesser. Med to sett med øyne som gjennomgår faktura- og betalingsdetaljene, er det større sjanse for å identifisere feil, enten de er beregningsfeil eller avvik mellom fakturaen og mottatte varer eller tjenester.
Alle som er faste representanter i boligselskapets styre, har tilgang til samtlige fakturaer i Portalen og får varsel når en ny faktura kommer til godkjenning. Vi anbefaler at styret blir enige om hvilke to som skal ha fast godkjenningsansvar og hvem som kan tre inn ved fravær.
Når fakturaene skal godkjennes, gjøres det på akkurat samme måte som i dag. Godkjenn ved å klikke på den grønne knappen i Portalen. Når begge godkjennere har utført jobben, er fakturaen godkjent, den blir bokført i regnskapet og sendes til betaling i henhold til forfallsdato. Nobl sørger for at fakturaene blir betalt ved forfall.