Appen Sociale er en helt ny tjeneste fra vår digitale utvikler BBL Pivotal, som alle kunder forvaltet av Nobl nå kan få tilgang til i sine boligselskaper. I Sociale er det enkelt å arrangere eller delta på aktiviteter i nabolaget, låne noe av en nabo eller få hjelp til en tjeneste! Alt kan styres via appen og hvor styret i boligselskapet kan administrere alt av innhold og tilganger.
Slik fungerer Sociale
Styret i boligselskapet får tilgang til en web-app et system for å drive administrasjon av innhold og brukere.
I Sociale får alle beboerne i borettslaget eller sameiet tilgang til appen og alle vil være fullt oppdatert på det som rører seg i sitt eget boligselskap, eller nabolag. Tjenesten gjør det enkelt å opprette- og delta på aktiviteter, dele utstyr og ting, be om tjenester eller reservere felleslokaler eller gjesteleiligheter dersom boligselskapet har det tilgjengelig.
Beboere i boligselskapet som har avtale om tjenesten, laster ned mobilappen til Sociale og vil da ha tilgang til innhold i sitt eget boligselskap. For større byggefelt, eller grupperinger av boligselskap kan disse knyttes sammen slik at nabolaget vokser og beboerne kan møtes på tvers.

Styret vil ha tilgang til en webversjon av Sociale og siden vil se ut som den på bildet. Her kan styret blant annet godkjenne iutleie av felleslokaler.
Mange ulike aktiviteter og tjenester
I appen kan styret legge inn aktiviteter som dugnader, grillfest, fotballkveld eller juletrefest i fellesstua. Her kan også styret legge inn utleie av felleslokaler eller felles utstyr som gressklipper eller tilhenger, hvor beboerne kan gå inn og booke ledig tid. I kalenderen som til enhver tid er oppdatert i appen, vil man kunne se om lokalene er ledige eller booket. Her er det styret som går inn og godkjenner all utleie, ingen ting blir bekreftet og oppdatert i kalenderen før godkjenningen av utleie er gjort.
Ved eierskifter eller endringer i boligselskapets styre, oppdateres automatisk tilgangen til brukere i Sociale. Styret trenger ikke å tenke på å fjerne beboere eller administratorer. Den jobben tar våre systemet seg av.
Beboerne får mulighet til å tilby og etterspørre tjenester eller lån av utstyr. Tenk så genialt dersom en beboer skal reise på ferie et par uker og trenger hjelp til å vanne plantene. Da kan vedkommende legge inn en forespørsel til sine naboer i Sociale. Det samme gjelder om noen har utstyr de gjerne vil dele med andre beboere i boligselskapet.
Hvorfor Sociale?
I Nobl er vi opptatt av å bidra til bærekraftige bomiljøer og Sociale er en app som i aller høyeste grad bidrar til det. Her får dere muligheten til å samle beboerne i en felles app, som kan bidra til nærmere samhold i nabolaget og være en viktig bidragsyter til sosial bærekraft. Gjennom muligheten til å dele på utstyr og tjenester, løfter vi frem delingsøkonomi i boligselskapene som er smart av mange grunner. Vi trenger ikke kjøpe inn unødvendig mye utstyr som naboen allerede har og kan låne ut. Det sparer både miljøet og lommeboken om vi alle kjøper inn litt mindre og heller deler på det vi har.
Dersom et boligselskap investerer i en utstyrsbod kan det også bidra til å fremme attraktiviteten for å bo der. Å ha tilgang for å låne for eksempel bil, henger eller verktøy kan fort være en stor fordel i boligmarkedet.
Ønsker du å få vite mer om mulighetene med appen Sociale? Ta kontakt med din forvaltningsrådgiver for å avtale presentasjon, eller for å få mer informasjon om Sociale. Du kan også ta en titt på Sociale.no