Den nye åpenhetsloven pålegger oss i Nobl nye plikter som vi må følge opp i det daglige arbeidet. Dette er i hovedsak:
- Nobl må foreta aktsomhetsvurderinger av egen virksomhet, leverandører og forretningsforbindelser knyttet til menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
- Vi skal redegjøre for våre aktsomhetsvurderinger
- Nobl skal gi tilgang til informasjon om hvordan vi håndterer eventuelle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
Aktsomhetsvurderinger
En aktsomhetsvurdering er en prosess hvor Nobl kartlegger, forebygger, begrenser og gjør rede for hvordan vi håndterer eksisterende og mulige negative konsekvenser i vår virksomhet, samt hos våre leverandører og samarbeidspartnere.
Dersom vi møter på negative påvirkninger i våre aktsomhetsvurderinger, har Nobl et ansvar for å forsøke å stanse, redusere eller forebygge dette. Vi skal også følge opp og kartlegge resultatene, for deretter å publisere en redegjørelse om vårt arbeid.
Selv om åpenhetsloven trådte i kraft 1. juli i fjor, har Nobl og alle andre virksomheter hatt ett år på seg til å jobbe med å innarbeide loven. Fristen for å publisere redegjørelsen er 30. juni 2023. Denne har vi allerede publisert på Nobl.no og skal oppdateres ved vesentlige endringer i risikovurderingen.
Informasjonskrav
I Nobl har vi i lenger tid jobbet med å forberede oss på den nye loven, som vi ønsker varmt velkommen. Vi har opprettet en egen side på Nobl.no hvor du finner alt av informasjon om hvordan vi jobber med åpenhetsloven og hvordan vi gjennom våre avtaler fremmer anstendige arbeidsforhold og respekt for menneskerettighetene.
Med åpenhetsloven kan alle kreve å få informasjon fra Nobl om hvordan vi håndterer faktiske og eventuelle negative konsekvenser som er vurdert i aktsomhetsvurderingene.