Gå til hovedinnhold
Nyheter Beboer Forvaltning og styret Jus

Sommeren er høysesong for nabokonflikter

Har du opplevd å irritere deg over naboen eller kanskje det er andre ting i nabolaget som duker for frustrasjon du ikke ser en utvei på? Løsningen er som regel å ta det opp under ryddige forhold, og kanskje ved hjelp av en nøytral tredjepart. Det gjelder å snakke sammen uansett konflikter!

Dersom du har forsøkt å tale din sak, og opplever at du ikke å blir hørt, at naboen ikke bryr seg, ikke viser respekt for deg eller reagerer med å bli sint, så kan konfliktrådet være en god mulighet. VI har lang og god erfaring med å løse denne typen saker saker.

Noen av sommerens utfordringer for naboforholdet er når det begynner å bli varmere i været og sesongen starter for uteaktivitet i folks hager, det er åpne vinduer og balkongdører. Naboen som en kanskje ikke har sett gjennom vintersesongen er også ute og problemene knyttet til naboskapet kommer igjen i fokus.

Vår og sommer er derfor høysesong for naboer som henvender seg til konfliktrådet – og det er klare sesongbetonte forskjeller i de ca. 500 nabokonfliktene som meldes til konfliktrådet hvert år. Høye trær og busker, støy fra trampoliner og gressklipping, høy musikk – samt sjenerende dyrehold dominerer konflikter i den «lyse årstida». Vi har også saker som handler om bruk av felles vei, hvor skal sauene beite, og hva er sjenerende oppbevaring utendørs. Når vi tilbringer mer tid utendørs kommer forskjelligheten i hva vi aksepterer, levemåter og temperament lettere til uttrykk i måten vi kommuniserer med hverandre.  Et møte i konfliktrådet kan redde naboforholdet.

Trær i særstilling

Trær, hekker og buskas er en gjenganger hos konfliktrådet, der trær er i en særstilling. Det kan være høyde på trær som skygger for sola, trær som begynner å bli så dårlige at en som nabo er redd for skade på eget hus, personer og eiendom og det er henvendelser angående løvtrær med rakler som gir pollenplager. For eksempel mange bjørketrær hos naboen kan være en kilde til ekstra store pollenplager i nærmiljøet.  På høsten kan naboen irritere seg over alt løvet som faller ned i egen hage – med opprinnelse fra naboens mange trær. En bagatell for noen, en utfordring for andre.

Trampoliner som er plassert rett ved naboeiendommen kan være en utfordring, spesielt hvis trampolinebruken er preget av mange støyende barn samtidig. Uteliv knyttet til hagearbeid som medfører støy og sosiale aktiviteter utendørs med høy stemmebruk, latter og musikk preger også en del av henvendelsene som kommer til konfliktrådet i vår – og sommerhalvåret.  Gressklipping som lager støy kan også oppleves som plagsomt for mange, spesielt når det skjer på helligdager.

-Jeg kuttet ned naboens hekk. Det var jo ikke greit. Men det var først etterpå at jeg forsto at det faktisk var naboen sin hekk.
Det forteller «Arne» som møtte som part i konfliktrådet. Både han og naboen ønsket et møte i konfliktrådet for å finne ut av hvordan de skulle få ordnet opp i denne leie hendelsen. Naboen reagerte med overraskelse over at hekken plutselig nærmest var borte, mens “Arne” ble forskrekket når han oppdaget at han hadde tatt seg til rette på naboens hekk.

Hva kan være lurt?

“Arne” forteller videre om sin opplevelse i møte med konfliktrådet Han sier at han googlet seg fram til informasjon om konfliktrådet, tok en telefon og ble veiledet til å sende inn en sak på konfliktrådets hjemmeside.

-Jeg fikk god informasjon om hva som ville skje om jeg møtte naboen min i konfliktrådet både før møtet og under møtet, forteller “Arne”.

Et møte i konfliktrådet kan bety en ny start for naboforholdet. Når konflikten belyses fra flere sider, kan det bli lettere å finne fram til en løsning alle kan godta. Misforståelser kan oppklares, det kan være at dere klarer å lytte til hverandre på annet vis en tidligere og blir enige om noe, mens dere kan være fortsatt uenige om noe annet. Vennskap med naboen er ikke konfliktrådets mål, men meklerne ønsker å legge til rette for en positiv prosess der en del forhold som har skjedd kan gjenopprettes og partene kan «gi og ta», slik at framtiden vil bli lettere og mer avklart. Det er bedre for alle hvis skuldrene kan senkes og ingen behøver gå i dekning selv om naboen er ute i hagen eller på gårdsplassen.

Skryter av mekler

«Arne» er veldig fornøyd med mekleren i konfliktrådet, tilretteleggeren for møtet.

-Jeg vil skryte av mekleren. Han informerte oss så bra. Han var en veldig behagelig og rolig person som skapte en egen ro i møtet. Det smittet over på oss som deltakere i møtet. Også var han flink til å skryte av oss to naboer når vi kom med konstruktive forslag til en løsning av saken. Det var godt, for det har egentlig vært ganske så ugreit. Tenk at det måtte en utenforstående til for å få oss til å finne en løsning som vi begge er fornøyd med. Men det var slik at når vi fikk anledning til å prate om utfordringene vi hadde hatt med hverandre, så fikk vi mye mere forståelse for hverandre. Dette gjorde alt så mye enklere.

Hvordan har det vært i ettertid?
-I ettertid så har vi ikke hatt noen utfordringer. Vi har holdt oss til den skriftlige avtalen, og det har vært greit å møte på hverandre i ettertid forteller “Arne”.

-Jeg unner ingen konflikt med naboen. Men skulle det oppstå og man får til en fornuftig dialog, så kan jeg absolutt anbefale folk om å oppsøke en nøytral part som konfliktrådet er, avslutter “arne” fornøyd med.

Naboene kom til enighet etter møtet i konfliktrådet. (Ill.foto)

Hvordan kontakte oss

Konfliktrådet er et gratis og frivillig tilbud – og finnes over hele landet. Vi «tilbyr» 550 meklere i alle landets kommuner.

I sivile saker kan det å møtes med en upartisk mekler gjøre dialogen mer konstruktiv.  Ca. 9% av alle sakene som kommer til konfliktrådet hvert år er nabokonflikter, så du er ikke alene og vi har lang erfaring med å bistå partene til å finne gode løsninger. De fleste bruker innmeldingsskjemaet på hjemmesiden til konfliktrådet www.konfliktraadet.no.

Det er bare å ta kontakt for en uforpliktende prat hvis du har noe du opplever som vanskelig i forhold til naboen, nabolaget eller andre uenigheter du måtte stå i. Kommer dere ikke til enighet eller motparten takker nei til møte, kan du fremdeles benytte andre alternativer i etterkant.

Har du en sak du ønsker å melde inn direkte kan du gjøre det på vår nettside www.konfliktraadet.no via «knappen» Meld inn en sak til konfliktrådet.

Eller du kan ta kontakt via post.nordland@konfliktraadet.no  evn. telefon 75 40 65 80, for eksempel om du ønsker å drøfte om saken din vil egne seg for konfliktrådsbehandling. Om du velger å sende en e-post er det viktig at den ikke inneholder personsensitiv informasjon.

Relatert innhold

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer om dette under våre personvernvilkår. Ved å klikke på "Godta", samtykker du i bruken av slike teknologier.