Siden 1. mai har boligselskaper med Altibox vært uten TV2 som følge av uenigheter i forhandlingene. Årsaken til sorte skjermer er kort forklart uenighet om hvor mange av TV2s kanaler Altibox-kundene må betale for og hvilke kanaler som det skal være frivillig å abonnere på.
– TV2 krever at alle kundene til Altibox må ha alle kanalene TV2 leverer, noe som vil gi en betydelig prisøkning på TV-siden for kundene. Dette er ikke noe Altibox ønsker å tilby kundene, og mener at kundene skal få velge hvilke TV2-kanaler som de vil se på utenom TV2 og Nyhetskanalen, og ikke bli påtvunget TV2 Sport og andre kanaler de ikke er interessert i, sier salgssjef i Signal Bredbånd Valter Jakobsen.
Signal bredbånd distribuerer Altibox til sine kunder og konflikten mellom TV og Altibox rammer nå flere tusen abonnenter i Nordland, deriblant alle boligselskaper i Nobl som har avtale med Signal bredbånd.
Vil møte statsråden
Nå har Altibox bedt om et møte med kulturminister Anette Trettebergstuen (Ap) for å finne en løsning på den fastlåste konflikten.
I brevet til statsråden påpeker kommunikasjonssjef Andreas Veggeland i Lyse AS, som eier Altibox, at skattebetalerne i realiteten er med på å finansiere den kommersielle allmennkringkasteren med opptil 135 millioner kroner i året, uten at TV2 s innhold er tilgjengelig for alle.
TV2s innhold er på langt nær like tilgjengelig når TV2 i praksis fratar en av Norges største distributører muligheten til å tilby dens innhold, skriver Veggeland.
– Det anses også problematisk at TV2 utnytter sin posisjon som kommersiell allmennkringkaster ved å kreve at alt TV2s innhold blir en obligatorisk del av tilbudet til forbrukerne, når det i all hovedsak er innholdet i hovedkanalen og på nyhetskanalen som etterspørres av seerne, fortsetter Veggeland og ber om et møte med statsråden for å belyse disse problemstillingene.
Flere muligheter
Valter Jakobsen i Signal bredbånd mener det er sterkt beklagelig at kundene i Altibox nå rammes av sorte skjermer fra TV2. Som et plaster på såret har Altibox inntil videre valgt å gi alle kundene 50 poeng ekstra i måneden som de kan bruke på andre kanaler.
– Disse poengene kan de bruke på for eksempel Netflix eller HBO for å nevne noe, forteller Valter Jakobsen.
I tillegg kan alle som har individuelle oppkjøp på TV-løsning få inntil kr 100,- i rabatt. Denne individuelle rabatten aktiveres på «mine Sider» av kundene.
Dersom det er viktig for deg som beboer å få tilgang til TV2 er det flere alternative tiltak du kan gjøre.
– Du har mulighet for å se TV2 via TV2 Play med Altibox, men du må da ha tilgang til et individuelt abonnement på Tv2 Play. Dersom du har andre i familien som allerede har abonnement, så er det greit å vite at dere kan være inntil fem brukere på et abonnement. Så dersom du har noen som vil dele brukeren sin med deg, er det ett alternativ for å få inn TV2.
Abonnere på TV2 play
Et alternativ er å abonnere et TV2 play til 139 kroner i måneden. Dette kommer i tillegg til regningen du allerede betaler for Altibox gjennom felleskostnadene eller via direktefaktura.
– De som abonnerer på TV2 Play bør unngå en bindende avtale, for plutselig kan partene bli enige og da er det greit å komme seg raskt ut av den avtalen du har tegnet ekstra, påpeker Jakobsen.
– Mange borettslag har ordinære tv-pakker, hvor beboerne individuelt ikke har kjøpt seg opp med større TV-løsning. Dersom boligselskapet ønsker å ta en prat rundt denne avtalen, ta i så fall direkte kontakt med meg, skal vi se på om det er mulig å finne en annen løsning eller avtale, sier Jakobsen som du kan nå på valter.jacobsen@signal.no.