Gå til hovedinnhold
Boligforvaltning

Ny kundetilfredshetsundersøkelse: Styrelederne er svært godt fornøyd med Nobl

Styrelederne er totalt sett svært godt fornøyd med tjenestene Nobl leverer. Aller mest fornøyd er de med regnskapstjenester, rådgivning og juridiske tjenester, og de er litt mer fornøyde i 2022 enn de var for ett år siden.

Det viser den årlige kundetilfredshetsundersøkelsen (KTI) til Nobl Forvaltning hvor styrelederne i Nobls boligselskaper gir en samlet kundetilfredshet på hele 79,5 av 100 KTI-score. Det er en forbedring fra 2021 med 1,9.

­­­– Dette er kjempegode tall og svært gledelig for oss å se at styrelederne gir oss så gode tilbakemeldinger på den jobben vi i Nobl gjør for dem, sier forvaltningssjef i Nobl, Jan Braastad.

Aller mest fornøyd er styrelederne med området forretningsførsel med regnskapstjenester, hvor respondentene gir en score på hele 5,4 av 6 mulige poeng. Rett bak finner vi rådgivingstjenesten som får 5,1 og juridiske tjenester som får en score på 5 av 6 mulige poeng.

Tilgjengelighet er viktigst

Styrelederne ble i undersøkelsen også bedt om å rangere hva som er viktigst for dem av seks forhåndsdefinerte områder. Tilgjengelighet på rådgivertjenesten og enkel styreportal er i år som i fjor viktigst, med god rådgivning i forbindelse med økonomiske beslutninger på en tredjeplass. Styrelederne er også spurt om hvor bra Nobl leverer på de tjenestene som er viktigst for dem.  Styrelederne vurdere Nobl å være svært gode både på tilgjengelighet (5,1 poeng) og økonomisk bistand (5 poeng), men er litt mindre fornøyde med styrerportalen som får 4,5 av 6 poeng.

– Vi jobber hver dag med å gjøre våre produkter og tjenester bedre, så er det jo gledelig å se at vi scorer bedre enn i 2021, selv om vi også i 2021 fikk gode tilbakemeldinger, sier Jan Braastad

Mer fornøyde i år

Styrelederne i alle våre tre geografiske områder, Helgeland, Bodø og Salten samt Lofoten og Vesterålen gir en bedre score på kundetilfredsheten med Nobl i år sammenlignet med 2021. Aller mest fornøyd er styrelederne i Lofoten og Vesterålen, men ekstra gledelig er det å se at styrelederne på Helgeland tar et kraftig byks på kundetilfredsheten, fra en score på 67,5 i 2021 til 81,2 av 100 mulige i 2022.

– Med kontor i Bodø og i Svolvær og kunder i hele Nordland er vi opptatt av å levere like gode tjenester i hele vår geografi. Disse svarene er en god bekreftelse på at vi gjør noe riktig, sier forvaltningssjefen.

Samlet sett er styrelederne litt mer fornøyde med Nobl på alle områdene sammenlignet med 2021 og Nobl er bare 0,5 poeng unna å få fem stjerner i årets KTI-undersøkelse. Noe forvaltningssjefen i Nobl er svært fornøyd med.

– Vi er stolte og ydmyke i forhold til dette resultatet. Vi skal jobbe med å gjør det som er bra enda bedre, og der vi scorere lavt skal vi lage en plan for å forbedre oss. For vi kan bli bedre på alt, avslutter Jan Braastad.

Styrelederne gir Nobl svært gode tilbakemeldinger og er litt mer fornøyd i 2022 sammenlignet med 2021. Og Nobl er bare 0,5 KTI-score unna fem stjerner.    

Andre funn fra undersøkelsen:

  • Mest fornøyd er styrelederne i boligselskaper med mindre enn 10 enheter
  • Styrelederne i boligselskap med mer enn 100 enheter gjør et kraftig byks på tilfredshetskalen, opp fra 64,8 i 2021 til en KTI på 80 i 2022.
  • De som har vært styreleder i mer enn fem år er mest fornøyd, mens de som har vært styreledere i mindre enn tre år er minst fornøyd. Samtidig har denne gruppen økt KTI fra 72,4 i fjor til en KTI på 77,2 i år.

Fakta om undersøkelsen:

  • Kundetilfredshetsundersøkelse gjennomført av Ziel Consulting AS på vegne av Nobl
  • Sendt ut på e-post til alle styrelederne som benytter Nobl forvaltning i juni 2022 til totalt 264 respondenter.
  • 118 styreledere svarte på undersøkelsen, noe som utgjør en svarprosent på 44,7, en forbedring fra 2021 hvor 39,3 prosent av styrelederne deltok.
  • Undersøkelsen er delt inn geografisk på områdene Helgeland (8 prosent), Bodø og Salten (73 prosent) samt Lofoten og Vesterålen (19).
  • 86 prosent av svarene er fra styreledere i borettslag, mens 14 prosent kommer fra sameier.
  • Fordelt på størrelse på boenhetene kommer 76 prosent av svarene fra styreledere med mellom 10 og 100 boenheter, 18 prosent med mindre enn ti boenheter og 6 prosent av styrelederne representerer mer enn 100 boenheter.
  • 49 prosent av styrelederne hadde vært i rollen mindre enn tre år. 28 prosent hadde vært styreleder mellom 3 og 5 år, mens 23 prosent av respondentene hadde vært styreleder i mer enn fem år.

Relatert innhold

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer om dette under våre personvernvilkår. Ved å klikke på "Godta", samtykker du i bruken av slike teknologier.