Vi liker ideen om et godt nabolag hvor alle beboere bidrar positivt til et godt bofelleskap. Men dessverre kan det også oppstå uenigheter som kan gå ut over bomiljøet og forholdet mellom beboerne. Det kan være en beboer som ikke holder orden eller støyer mer enn det som er akseptabelt i bofellesskapet. Noe som igjen skaper frustrasjon og kan utvikle seg til en konflikt. Konflikten kan både være mellom beboere eller mellom styret og beboere.
Uansett hvilken konflikt som oppstår, vil styret ofte bli involvert i slike saker. Slike konflikter kan oppleves ubehagelig å håndtere, men med de rette verktøyene kan du være en ressurs dersom det oppstår en konflikt hos dere. I dette kurset får du innsikt i muligheter og fremgangsmåte i misligholdsaker og hvordan du kan gå frem og håndtere en konflikt.
Nobl setter opp to kurs om dette temaet i henholdsvis Bodø og Svolvær. Lokasjon for kursene vil komme på et senere tidspunkt.
Påmelding Bodø 16. november klokken 18.00
Påmelding Svolvær 17. november klokken 18.00
Pris: 800 kroner per deltaker for kurset både i Bodø og Svolvær.
Kurset er delt inn to bolker hvor vi blant annet vil snakke om følgende tema.
Del 1: Ulike former for mislighold
Vedlikehold: Hvem har ansvaret for vedlikeholdet?
Manglende vedlikehold som mislighold
Styrets adgang til andels-/seksjonseierbolig for å gjennomføre vedlikehold
Bruksoverlating: Når er det adgang til bruksoverlating – regler
Brudd på reglene som mislighold
Andre typer mislighold: Bråk, sjenerende oppførsel, lukt
Del 2: Hvordan styret følger opp mislighold
Hvordan bør styret følge opp klager fra andre beboere?
Ulike former for oppfølging: dialog, klage/pålegg, advarsel, advarsel om salgspålegg og salgspålegg
Generelle tips til håndtering av konflikt i boligselskapet – både blant beboere og styret.